piątek, 20 września 2013

Polak Węgier dwa bratanki...

Podstawowe składniki to oczywiście mięso, cebula, papryka. Jednak ilu kucharzy, tyle wersji.  Ja eksperymentalnie dodałam marchew i groch. Pewnie niejeden Węgier nazwałby to profanacją, ale do odważnych świat należy. W końcu to moja gulyás ;)

500 g skrawków mięsnych
1 cebula
2 ziemniaki
marchew
groch łuskany (namoczyć przez noc w wodzie)
2 łyżki koncentratu pomidorowego
papryka ostra i słodka
majeranek
kminek
czosnek
sól, pieprz

Przygotowanie:

Mięso zamarynowałam przez 1h w mieszance czosnku, słodkiej i ostrej papryki, kminku i majeranku. Następnie podsmażyłam je ok. 5 min., przełożyłam do głębokiego garnka. Na patelni po mięsie podsmażyłam cebulę, lekko ją wystudziłam i dodałam paprykę (ciekawostka! papryki nie należy dodawać na gorący tłuszcz, ponieważ traci swoje walory smakowe). Cebulę przeniosłam do mięsa, zalałam wodą i gotowałam ok. 1h. Po tym czasie dodałam ziemniaki, marchew i gotowałam, aż wszystko zmięknie. W osobnym garnku ugotowałam groch, po czym oddzieliłam łuski i dodałam do zupy. Na koniec dodałam 2 łyżki koncentratu pomidorowego, doprawiłam do smaku. 

Podobnie można przygotować sos gulaszowy do placków po węgiersku. Może jedynie zamiast grochu dodać pokrojoną paprykę i/ lub pieczarki. 


* W Polsce gulyás błędnie zwana jest gulaszem, a to nic innego jak zupa gulaszowa. Tradycyjny gulasz zwany jest pőrkőlt
   
Do zupy można podać pieczywo,np. czosnkowe

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The basic igredients are meat, onion, paprika, of course. However, how many cooks, so many versions. I experiment and add a carrot and peas. Probably many Hungarian would call it sacrilege, but to brave the world is.

Goulash soup ;)

500 g chooped pork meat
1 onion
2 potatoes
2 carrots
shelled peas
2 tbsp of tomato paste
hot and sweet paprika
marjoram
caraway seeds
garlic
salt, pepper

Meat marinate for 1 hour in a mixture of garlic, sweet&hot paprika, marjoran, caraway seeds. Then fry for 5 min and translate into a deep pot. In the same frying pan fry little onion with both paprika (don't add paprika a  hot oil, becasue it loses it's flavour!). Onion move to meat, add water ant boil for 1 hour. Then add a potatoes, carrots (cut in cubes) and peas and boil until everything softens. Finnaly add 2 tbsp of tomato paste, season with salt, pepper.

Goulash soup can serve with garlic rolls

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli już zbłądziłeś w bastaleny strony, jesteś o komentarz mile poproszony ;)

Drogi "Anonimie" Ciebie też nie minie. Wpisz, proszę, w komentarzu chociaż swoje imię ;)